Brua sett fra øst mot vest |
Parkeringsplassen ved
nedlagte Bekken gård er startpunktet mange velger for turer i
Estenstadmarka/Strindamarka. Det er selvsagt vel og bra, men ved å gjøre
en liten vri kan du også få med deg en liten kulturhistorisk perle. Det
du da gjør er å parkere ved universitetet, gjerne på den store
parkeringsplassen øst for Loholt Allé. Rett nord for denne ligger
Paviljong A (Loholt Allé 85), hvor bl.a. Norsk institutt for
bygdeforskning holder til, og rett nord for denne bygningen går det en
gang- og sykkelvei østover mot Stokkan. Denne gang- og sykkelveien er
det som i dag er igjen av en av de eldste kjøreveiene i Strinda, Søndre
Jonsvannsvei, som ble anlagt i 1730-årene. Veien startet helt nede på
Øvre Bakklandet, gikk opp til Dragvoll og altså videre østover mot
Stokkan. Der dreide den nordover og løp sammen med Nordre Jonsvannsvei,
den andre bygdeveien som gikk gjennom Strinda mot Jonsvannet.
Veiene i området ble
omlagt i 1860-årene. Nåværende Jonsvannsvei ble da anlagt, og Søndre
Jonsvannsvei ble redusert til en lokalvei mellom gårdene Dragvoll og
Stokkan. I dag er den for så vidt fortsatt det, men er også en del av
gang- og sykkelveinettet omkring universitetet og inn mot Strindamarka.
Like etter starten fra Dragvoll passerer veien Stokkanbekken, som har
sitt utløp fra Estenstad-dammen. For å bringe Søndre Jonsvannsvei over
bekken, ble det omkring 1800 bygget en steinhvelvbro som fremdeles står.
Den er 27 meter lang, bygget av naturstein og sikret med åtte
stabbesteiner med et enkelt jernrekkverk på hver side. Man må rett nok
ned i «pysjet» på en av sidene ned mot bekken for å få sett broen
skikkelig, men denne vesle «klatreturen» er avgjort bryet verd. For den
gamle broen er, som alle slike gamle steinbroer, et nydelig stykke
arbeid som nærmest går i ett med terrenget omkring.
Det ble for øvrig for om
lag 30 år siden utført en del reparasjons-arbeider på broen for å hindre
den fra å forfalle, og hele den ca. 300 meter lange biten av Søndre
Jonsvannsvei som broen er en del av, har i dag fått en ny funksjon og er
altså tatt vare på som en moderne gang- og sykkelvei. Når du er blitt
mett av å se på broen, er det så bare å fortsette østover langs gang- og
sykkelveien og eventuelt også inn i
Estenstadmarka. |
En vakker
stenhvelvbro fra ca. 1800 |